Гра – запорука успіху

chel1

Наш час характеризується пошуком нових форм, методів і прийомів навчання. Сучасна школа потребує методів навчання, які б допомогли якісно навчити і розвинути потенціал особистості. Сучасне навчання спрямоване на те,  щоб готувати учнів пристосовуватися й активно освоювати ситуації соціальних змін.

На уроці іноземних мов особливу увагу займають форми занять, що забезпечують активну участь в процесі уроку кожного учня, стимулюють спілкування, сприяють формуванню інтересу й прагнення вивчати іноземну мову.  Ці завдання можна вирішити за допомогою ігрових методів навчання, використання наочності та рухів.

Так, у грі виявляються здібності будь-якої людини повною мірою. Гра – особливо організоване заняття, яке потребує напруги емоційних і розумових сил. Гра передбачає вживання рішення – що робити, що сказати, як виграти? Бажання вирішити питання загострює розумову діяльність граючих. Гра відкриває багаті навчальні можливості. А якщо вона ще й унаочнена ілюстраціями, тактильними картками, моделями та схемами, то здатна перетворити процес оволодіння знаннями у захоплюючий і цікавий.

Відомо, що навчання буде ефективніше тоді, коли будуть залучені усі органи почуттів. Чим більш різноманітні чуттєві сприйняття навчального матеріалу, тим міцніше він засвоюється. Ця закономірність знайшла своє відображення в дидактичному принципі наочності.

Ще Я.А. Коменський розглядав чуттєвий досвід дитини як основу навчання і висунув «золоте правило дидактики»: «…Все, що тільки можна представляти для сприйняття почуттями, а саме: видиме – для сприйняття зором, чутне – слухом, запахи – нюхом, смак – смаком, доступне дотику – шляхом дотику. Якщо будь-які предмети відразу можна сприйняти кількома почуттями, нехай вони відразу схоплюються кількома почуттями».

Вивчення англійської мови – це відкриття нового мовного світу для дитини. Ефективність навчання залежить від багатьох чинників, у тому числі й від гостроти сприйняття дитиною цього нового світу, його фізичній і емоційній активності та можливості діяльної участі у ньому. Фізична активність загострює всі види пам’яті: тактильну, рухову, зорову, образну і слухову. Дитина ніколи не переплутає дієслова run, jump, sit, fly, якщо при цьому бігатиме, стрибатиме або «літатиме». Фізична активність на уроці не тільки допомагає зробити процес багатократного повторення і заучування навчального матеріалу більш цікавим і різноманітним, але й просто зняти напругу, дати можливість зайвий раз встати з-за парти, що так необхідно маленьким учням.

Отже, гра, використання яскравої наочності та рухів сприяють міцному засвоєнню матеріалу. Тож пропоную деякі «знахідки» в цьому напрямку.

В своїй практиці застосовую унаочнені, тактильні та рухливі ігри: «Взути сороканіжку», «Прошнуруй слово», «Навчальні пазли», «Твістер», «Вітрячок»,  «Ігри-бродилки», «Граматичні годинники» та «Рукавичка».  

Дітям молодшого шкільного віку притаманна цікавість, потреба у яскравих враженнях, які вони можуть отримати граючись. Це допомагає більш глибще зануритись в тему, стимулює в учнів мислення, викликає цікавість, а значить і мотивацію до отримання тих чи інших знань. Все це сприяє підтримці ентузіазму та цікавості школяра і робить урок яскравим, цікавим і динамічним.

Учні першого класу при вивченні англійських літер завжди чекають на сенсорну гру «Впізнай букву на дотик». Вони заплющують очі, торкаються вирізаної з картону чи цупкого, шершавого паперу букви і називає її. Матеріал швидше запам’ятовується, адже використовується різні види пам’яті.  Така діяльність розвиває моторику учня, вчить його фантазувати.

Гра «Прошнуруй слово» дозволяє учню з’єднати мотузочкою дві частинки слова. Малюнок на позначення тої чи іншої лексичної одиниці допомагає швидше пригадати її. Таким чином дитина запам’ятовує і написання слова. Також пропоную скласти речення із ним. Маю шнурівки з різних тем: «Спорт»,  «Шкільне приладдя», «Цифри», «Алфавіт».

Ще одним ефективним засобом наочності, на мій погляд, є універсальна гра «Взуй сороканіжку», оскільки її застосовують для урізноманітнення багатьох завдань. Яскраве зображення тваринки привертає увагу дитини до завдання і викликає цікавість. На самій сороканіжці є карманчики, куди вкладаю завдання, а на чобітку – відповідь (вставити пропущену літеру,слово, знайди відповідний переклад та ін.) Діти індивідуально чи в групах шукають правильний варіант і прикріпляють до відповідного завдання-карманчика.

З дитинства діти люблять складати пазли. Так, під час вивчення теми «Антоніми» ми працюємо з  «Навчальними пазлами». Перед учнем ставиться завдання знайти на різних частина пазлу протилежне слово-антонім або до маленької тварини підібрати велику тварину та ін.  Дитина може сама себе контролювати про наявність помилки.

В кінці кожної теми  учні грають у ігри-бродилки, де на своєму шляху зустрічають безліч перепон-завдань. Учні працюють в парах і виконують вправи в письмовій та усній формі.

Для кращого засвоєння часових форм застосовую «Граматичні годинники», де діти стрілочками вказують на певне граматичне явище – закінчення, допоміжна слово. Маю такі картки на кожного учня і це дає мені можливість тримати увагу кожної дитини і контролювати правильність відповіді.

Діти із захопленням вивчають тему «Кольори» разом з відомою грою «Твістер». Рухаючись, вони засвоюють слова.

На початковому етапі, під час вивчення правил читання, застосовую картки «Вітрячки» для розвитку поля зору. Діти звертають увагу також і на написання слова.

Реалізуючи комунікативний підхід, вважаю ефективним використання ляльок бібабо, які надягаються на руку. Завдяки рухливості така лялька виразніша. Створюючи самою своєю появою атмосферу лялькового театру, вона є прекрасним засобом організації уваги на уроці. Гра з таким сюжетним персонажем залучає до процесу спілкування більшу частину учнів, активізує їхню мовленнєву діяльність, оскільки – це персонаж, який утілює певні людські риси, дозволяє більш направлено і гнучко мотивувати мовлення учнів на уроці.

Роботу над мікродіалогами проводжу у вигляді гри «Знайди свою пару», де кожен учень отримує на руку паперову рукавичку із завданням (одна репліка діалогу). Вправа передбачає знайти учня з іншою реплікою. Ще одним варіантом цього завдання є знаходження антоніма або продовження речення.

На закінчення скажу: урок у початкових класах повинен бути яскравим, будуватися на ситуації успіху. Учні мають бути активними учасниками уроку. Переконана, що учитель повинен постійно удосконалювати процес навчання, щоб діти могли ефективно і якісно засвоювати програмний матеріал. Тому так важливо використовувати ігри, наочність та рухи на уроках іноземної мови. Ігри допомагають спілкуванню, сприяють передачі накопиченого досвіду, одержанню нових знань, правильній оцінці вчинків, розвитку комунікативних навичок людини, її сприйняття, пам’яті, мислення, уяви, емоцій. Вони розвивають активність, дисциплінованість, спостережливість, уважність. Крім того, що ігри мають величезну методичну цінність, вони допомагають зробити навчальний процес легким та невимушеним як для учителя, так і для учнів.
Таким чином, гра додає навчальному спілкуванню комунікативної спрямованості, зміцнює мотивацію вивчення іноземної мови і значно підвищує якість оволодіння нею. Гра – це могутній фактор психологічної адаптації дитини в новому мовному просторі, що може вирішити проблему органічного впровадження іноземної мови у світ дитини.

Поділитися:
Facebook

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *